«باید گفت ما در عصر بسیار هیجان انگیزی زندگی میکنیم. عصری سرشار از تحولات اطلاعاتی بیپایان که مسلما فقط به رایانههای شخصیمان ختم نمیشوند. دنیای کسبوکار با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت و دگرگونی است. روند رو به جلوی جهانیسازی، شرکتها را وادار به انجام کارها به روشهایی جدید میکند.»
«بیل گیتس»
جهانیسازی هر کسبوکاری یک جهش طبیعی در عصری است که با تمام وجود فریاد جهانیشدن سر میدهد. با توسعه بازارهای جهانی، ادغامهای اقتصادی و میانفرهنگی و از همه مهمتر دسترسی به اطلاعات، جهانی شدن دیگر نه تنها رویا نیست، بلکه به واقعیتی بزرگ برای بازیگران بزرگ تبدیل شده است. کسب موفقیت در بازارهای داخلی به جاهطلبیهای قابلتوجهی برای کشف سرزمینهای ناشناخته میانجامد. با این حال، هر مدیری که قدم به آبهای بینالمللی میگذارد، به ساحل امن آرامش نمیرسد. قبل از تحقق چنین رویایی، رهبران کسبوکارها باید فرصتها و چالشهای مختلف را بررسی کرده و سپس اقدام به بالا بردن پرچم کسبوکار خود در بازارهای بینالمللی کنند. اگر شما هم به فکر گسترش مرزهای کسبوکارتان هستید، توجه به نکات ذیل در کاهش خطرات ورود به بازار بینالمللی و افزایش احتمال موفقیت تاثیرگذار خواهند بود.
۱- حساب پول هایتان را داشته باشید
هدفگذاری بازارهای جدید از نظر مالی و فعالیتهای بیوقفه آن، فرآیندی پرهزینه است. صاحبان کسبوکار باید دید مناسبی نسبت به سرمایهگذاریهای لازم در زمینه انجام تحقیقات اولیه و رشد نتیجهبخش داشته باشند. منابع مورد نیاز برای سرمایهگذاری را تعیین کنید و از به هدر نرفتن منابع مالی ارزشمند اطمینان حاصل کنید. هیچ چیز جز ایجاد اختلال در فرآیند تثبیت مطلوب یک کسب وکار محلی منجر به اختلال در طرحهای توسعه شما نخواهد شد.
هزینههای سربار بازاریابی و تبلیغات، رویدادهای تبلیغاتی، فروش، هزینههای نیروی کار، بستهبندی و غیره در کشورهای مختلف متفاوت بوده و باید برای کسبوکارهای گوناگون به صورت مجزا تعیین شود. تلاش برای بازگشت سرمایه سریع در مواردی دلسردکننده است و برنامهریزیها باید به صورت بلندمدت انجام شود. اختصاص بودجهای برای چند سال آتی و انجام بازبینیها و بررسیهای منظم اقدامی حیاتی در این زمینه بهشمار میرود.
۲. تحلیل محدوده تقاضا برای محصولات و خدمات در بازاری خاص
حس اولیهای که یک مدیر را وادار به گسترش افق کسب وکار به خارج از مرزهای داخلی میکند، گاهی بسیار حقیقی است. با این حال، تصمیمات مدیران باید بر اساس دادههای قابل لمس و البته حقایق استوار باشد. افق بازاریابیپذیری محصولات یا خدمات را در بازاری خاص تعیین کنید. رقبا و موقعیتهای مختلف مورد علاقه آنها و صنعت را به خوبی بررسی کنید. با تحلیل شکافهایی که میان ویژگیهای محصولات موجود در بازار و تقاضای بازار وجود دارد، توان محصولات و خدمات خود را برای رویارویی با این شکاف و رقابت در بازار ارزیابی کنید. معرفی محتاطانه چند محصول خاص به بازار بینالمللی بهتر از عرضه یکباره تمامی محصولاتی است که هماکنون در بازار داخلی در حال فروش است. این روش تحلیل فرآیندها، هزینهها و سودآوری را سادهتر و به انطباق بیشتر استراتژیهای بازاریابی با تهای مالی کمک شایانی میکند.
۳. اهرم قدرتی به نام اینترنت
همانطور که بیل گیتس اشاره میکند: «اگر کسبوکارتان اینترنتی نیست، بهزودی از چرخه بازار حذف خواهید شد.» تکیه بر تجربه ثروتمندترین تجار جهان روش مناسبی برای ایجاد ارزش و توسعه چشمانداز خواهد بود. بر اساس گزارشها، نزدیک به نیمی از جمعیت جهان تا سال ۲۰۱۸ به اینترنت دسترسی خواهند داشت، به این ترتیب کافی است قدرت و تاثیرات دنیای مجازی را در رویدادهای کارآفرینانه تصور کنید. از اینرو، باید تلاشهایی استثنایی برای افزایش حضور کسب وکارها در دنیای دیجیتال در قالب بازارهای خاص صورت بگیرد.
جستوجو و کشف اطلاعات آنلاین در سالهای اخیر به غریزهای طبیعی در میان افراد تبدیل شده است. به واسطه توسعه و تولید محتوای ناب و با کیفیت حضور خود در دنیای دیجیتال را قوت بخشید. با سرمایهگذاری مستمر در زمینه سئو بهینهسازی موتور جستوجو (SEO) آن را به بخشی جداییناپذیر از استراتژیهای بازاریابی و تهای ترویج نام تجاری خود تبدیل کنید. مهمتر از همه اینکه، وبسایت خود را به مهمترین ابزار ارتباطی خود تبدیل کنید چرا که وبسایتها تاثیر شگفتانگیزی بر کیفیت تصورات سهامداران و ذینفعان کسبوکارتان خواهند داشت. از متخصصان برای تقویت این جنبه از کسبوکارتان کمک بگیرید.
۴. خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو
آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ و رسوم رایج کشور و بازار هدف پیش ازآغاز فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات نکته بسیار مهمی است. پرداختن به نیازهای فرهنگی مصرفکنندگان و گفتوگو به زبانی مشترک و قابل فهم برای آنها یک تاکتیک حیاتی است.
درحالیکه افراد در برخی از فرهنگها ترجیح میدهند یک راست به جوانب مختلف کسبوکار بپردازند، گروه دیگر در فرهنگهایی متفاوت ترجیح میدهند در قدم اول و پیش از ورود به موضوعات تجاری، برای رسیدن به سطح معقولی از اعتماد، اقدام به ایجاد رابطهای دوستانه کنند، درحالیکه صادق ماندن برند و نام تجاری نکتهای مهم است اما توسعه سریع و تطابق هرچه بیشتر با نیازهای بازار نیز از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. ایجاد حس تعلق در مشتریان مسلما کمک بزرگی به موفقیت فعالیت بینالمللی کسبوکارتان خواهد کرد.
۵. از متخصصان بپرسید
استخدام مشاوران محلی بهمنظور برونسپاری وظیفه گردآوری اطلاعات ضروری در خصوص قوانین مالیاتی، تهای دولتی و قوانین ویزای کار یا قوانین مربوط به راهاندازی کسبوکار بینالمللی و حتی قوانین کار یا هر اطلاعاتی که برای رعایت حدود قانونی و اجتماعی جوامع بینالمللی، انجام میشود.
علاوهبر این، بررسی انطباق محصول مورد نظر با مشخصات صنعت امری ضروری است. قوانین دولتی و تهای صنعت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و شما به عنوان مدیر ارشد یک کسبوکار باید به صورت هوشمندانه از انطباق تمامی ابعاد محصول خود با مقررات محلی اطمینان حاصل کنید و از راهنماییهای مشاوران خود برای دریافت مجوزها و گواهینامههای مورد نیاز برای فعالیت در هر کشوری استفاده کنید.
ایجاد و حفظ تصویری پاک از کسبوکار یک ضرورت است و متخصصان این حوزه میتوانند میزان آسیب پذیری کسب وکار شما را که ممکن است بهدلیل کمبود تجربه افزایش پیدا کند، کنترل کنند. مشاوران میتوانند شما را در کسب این انطباق یاری کنند و به این ترتیب کسب وکار را از ورود به محدوده خطر بازدارند.
سخن آخر
جهانی شدن، در مجموع با اداره کسب وکار در مرزهای داخلی تفاوتهایی دارد. تعیین تمامی خطرات و ریسکهایی که نتیجه چنین ابتکار عملی است برای صاحبان کسب وکار اقدامی حیاتی است. با در نظر گرفتن برنامهای مدون سعی کنید نظر اعضای تیم خود را جلب کنید تا آنها هم در سرعت بخشیدن به فرآیند جهانی شدن و ایجاد روندی آرام و موفق نقش داشته باشند، در نهایت همانگونه که والت دیزنی گفته است: «اگر رویایی در سر میپرورانید، حتما روزی توان تبدیل آن به واقعیت را پیدا خواهید کرد».
انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association
مدیریت ساخت
درباره این سایت